Jak nedávno ukázala výstava činnosti ochozských spolků, uspořádaná v Orlovně při příležitosti návštěvy komise soutěže Vesnice roku, tak to v Ochozi opravdu kulturně žije. Spolků je tu požehnaně, stejně tak různých akcí, které v průběhu roku pořádají. To ovšem neznamená, že by budoucí vedení obce nemělo spolky podporovat a věnovat se i nadále rozvoji kulturních a sportovních aktivit v obci. Jak ale vyplynulo mimo jiné i z dotazníku, který občané obce vyplňovali v rámci přípravy nového Programu rozvoje obce, tak hlavní priority leží jinde. Část občanů s malými dětmi bude jistě zajímat situace v ochozské základní a mateřské škole, ekologicky zaměření spoluobčané si zase postesknou, že bychom se jako obec měli více věnovat ochraně životního prostředí. Téměř všichni se však shodnou na tom, že hlavním problémem naší obce je zastaralá a místy i chybějící dopravní a technická infrastruktura.

Rekonstrukci a výstavbu nových místních komunikací přitom měly v minulém volebním období v programu všechny kandidující subjekty, bylo to také součástí do letošního roku platného Programu rozvoje obce. Přesto se toho v této oblasti stihlo realizovat jen málo. Jako příklad můžeme uvést právě probíhající rekonstrukci spodní části ulice Za Oborou a ulice Za Hasičkou. Přitom na kompletní rekonstrukci čeká více místních komunikací, jako je například zbývající část ulice Za Oborou nebo ulice Za Humny. V některých částech obce bude dále potřeba vybudovat úplně nové místní komunikace, například v ulicích Ke Hřišti nebo Vápenická. Rekonstrukce a výstavba místních komunikací by přitom měla probíhat s rozmyslem, ale zároveň i rychleji než doposud. Projektová dokumentace by měla obsahovat kromě vlastního nového povrchu komunikace s kvalitní podkladovou částí také novou dešťovou kanalizaci. Myslet by se mělo také na další inženýrské sítě – po celé obci by měl být položen optický kabel a v rámci rekonstrukce komunikací by mělo dojít k přemístění nadzemního elektrického vedení pod zem, a to i za cenu zvýšených finančních nákladů. Je potřeba si uvědomit, že po opravě nebude po nějakou dobu (čím déle, tím lépe) možné do povrchu komunikace zasahovat.

Kromě místních komunikací bychom neměli zapomenout ani na dobudování místní sítě chodníků (např. v ulicích Na Pile nebo Obecká) a na výstavbu a kompletní rekonstrukci dešťové kanalizace (např. ulice Brněnská, ale i jinde). Postupnou obnovu si zaslouží také veřejné osvětlení a bez problému není ani místní rozhlas, který byl nedávno nově pořízen jako bezdrátový, bohužel ale není v některých místech dobře slyšet.

Konečně je tu skupina problémů týkajících se dopravní infrastruktury, kterou obec nespravuje, nicméně má určité možnosti, jak situaci ovlivnit. Zejména se jedná o silnici druhé třídy číslo 373 z Ochoze do Líšně, která je ve správě SÚS JMK. Tato komunikace je v současnosti téměř v havarijním stavu a zasloužila by si neodkladnou rekonstrukci. Proto je nutné vyvinout tlak ze strany vedení obce na příslušné orgány, aby k rekonstrukci této silnice došlo co možná nejdříve.

V poslední době také došlo k dalšímu nárůstu počtu aut, které projíždějí naší obcí od Brna ve směru na Jedovnice. Je to dáno jednak novou výstavbou v obcích severně od Ochoze, ale také nárůstem počtu aut v jednotlivých domácnostech. Zejména v dopravní špičce je již situace neúnosná. Pokud nedojde k nějaké zásadní změně v současném trendu, což se v nejbližší době zřejmě nedá očekávat, je potřeba uvažovat o realizaci obchvatu obce, přičemž jediná možná varianta pro umístění obchvatu je oblast západně od obce mezi Ochozí a Kanicemi. Vybudování tak nákladné dopravní stavby je ovšem běh na dlouhou trať. Pro začátek je potřeba dostat tento záměr do základních územně-plánovacích dokumentů, jako jsou například Zásady územního rozvoje JMK, Územní plán obce, případně Program rozvoje obce.

Projektů, které by bylo vhodné v oblasti infrastruktury v příštích letech v naší obci realizovat by se asi našlo více, ale snad se mně podařilo zmínit ty zásadní. Z dalších nákladných stavebních akcí, které nás snad v nejbližší době čekají, bych zmínil například již mnoho let slibovanou výstavbu multifunkční sportovní haly v prostoru mezi školou a školkou, ale to je již téma na samostatný článek. Pokud vás tato úvaha zaujala, rád bych vás pozval k letošním zářiovým komunálním volbám. Budeme rádi, pokud nám dáte svůj hlas.

Ondřej Mlejnek

Leave a Reply